Přemýšlíte o koupi nového auta a zaujala vás nabídka společnosti Volkswagen Financial Services (VWFS, dříve Škofin) na jeho pronájem, kde je pevně stanovena výše měsíční splátka (pronájem), která v sobě zahrnuje veškeré náklady včetně pojištění (povinné ručení i havarijní pojištění), případně jeho dražší verze řešící i náklady na servis a každé dva roky si díky němu vyměníte auto za nové bez nutnosti platit úvěr, leasing a skládat akontaci?
Pak si dovolíme předložit jednoduchý výpočet, který vám prozradí, jestli se vám tento způsob "koupě" vozu vyplatí či nevyplatí. Jako příklad si spočítáme náklady na vůz Škoda Fabia Combi 1,2 TSI 66 kW s výbavou Ambition, střešním nosičem, metalízou, 15" AL koly z lehké slitiny a paketem Plus.
Ceníková cena tohoto provedení a konfigurace je 332.400,- Kč včetně DPH.
Měsíční splátka při pořízení prostřednictvím programu Škoda bez starostí START činí 5.900,- Kč včetně DPH a zahrnuje havarijní pojištění s 5% spoluúčastí.
Pokud si tento vůz koupíte na úvěr, prokážete alespoň částečnou bonitu, dosáhnete na akontaci 10%. Vaše počáteční náklady tedy budou 33.240,- Kč. Tady je jasně výhodnější Škoda bez starostí a to rozdílem 27.340,- korun. Zatím.
Náklady u Škody bez starostí budou za 24 měsíců konstatních 24 x 5.900 = 141.600,- Kč.
Další náklady jsou pouze zimní pneumatiky za cca. 10.000,- Kč (pořízení včetně čtyř přezutí) a jedna servisní prohlídka po dvou letech provozu za zhruba 5.000,- Kč.
Zimní kola vám, při nájezdu 20000 km ročně, vydrží minimálně tři až čtyři zimy. Takže za šest let spotřebujete dvě sady zimních pneumatik. Servis budete platit třikrát.
Auta za tu dobu spotřebujete tři a celkem vás vyjdou na 424.800 + 20.000 (kola) a 15.000,- povinný servis. Tedy 459.800,- korun.
Náklady při koupi na úvěr roztáhneme na 72 měsíců. Tedy na šest let, abychom se výší splátky přiblížili. Pokud využijete značkový úvěr od Škofinu, pak hned získáte bonus ve výši 20.000,- Kč. Vaše počáteční náklady jsou tedy ve skutečnosti nižší a to ve výši 10% akontace 31.240,- Kč.
Výše splátky činí 72 x 6.100,- Kč (včetně pojištění POV a HAV s 5% spoluúčastí).
Celkem, včetně akontace, tedy zaplatíte 470.440 za auto a 35.000,- Kč za kola a servis. Suma sumárum 505.440,- korun. Auto bude mít najeto 120.000 kilometrů. Ale bude Vaše!
Náklady na operativní leasing a koupi tak sice hovoří ve prospěch pronájmu rozdílem 45.440 Kč. Jenže u úvěru je po splacení auto vaše a tady najednou máte zůstatkovou hodnotu cca. 140.000,- korun!
Tyhle peníze vezmete jako akontaci (aniž byste jakkoliv zatížili svůj každoměsíční rozpočet) a jdete si koupit druhé auto. Vaše splátka je najednou 4.200,- Kč, případně stejná, jenom auto vyměníte už za 54 měsíců s 90.000 najetými kilometry vyšší zůstatkovou hodnotou (cca. 160.000,- Kč). Ty znovu vezmete a jdete si pro nové auto a tak dále a tak dále. Náklady na půjčené auto zůstávají stejné a ty na jeho koupi neustále klesají.
První vůz si člověk koupí prakticky s dovršením plnoletosti a jeho poslední prodávají až pozůstalí. Takže investice do auta je celoživotní a jeho vlastnictví je praktická nutnost.
Automobilky vedle toho neustále hledají cesty a způsoby, jak prodat nový vůz s co nejvyšším ziskem. Není to jen Škoda bez starostí (byť byla s touhle nabídkou první na trhu), ale i Volkswagen a jeho All Inclusive, Hyundai Tarif, Opel, Peugeot, Citroen, Ford, Renault... prostě všichni výrobci aut na českém trhu.
Odpověď na titulní otázku je jednoznačné NE!
Pokud vám uvedený příklad přijde příliš ideální s tím, že nezahrnuje riziko mimozáručních oprav pak vězte, že stejně tak nebere v potaz ani vícenáklady, které nájemce auta zjistí až v okamžiku, kdy jej jde vrátit a prodejce mu najednou začne vypočítávat částku za opravu provozních škrábanců a dalšího "nadměrného" opotřebení.
—————
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.
Stavební spoření, hypotéky, úvěry nejen na bydlení, pojistění a investice Přelouč a Pardubice: