Pokud si odmyslíme ojetinu, která bude po osmi až deseti letech bez výměny akumulátorů neprodejná (investice do nových akumulátorů bude vyšší, v lepším případě stejná, jako výsledná cena ojetého auta), máme tady jeden zajímavý názor, který celý obor rovnou označuje za mrtvou záležitost.
Kompletní přepis rozhovoru zájemce uvažujícího o koupi elektromobilu s člověkem, který má v dané problematice přehled a praktické znalosti.
A: "Ono by bylo docela zajímavé i sledovat pokud by se jim povedl ten milion vyrobených klumprů co mají v plánech na rok 2020, co budou zákazníci říkat na to až narazí na logické úzké hrdlo limitující masové rozšíření téhle slepé vývojové cesty, a to energetickou obslužnost dobíjení."
B: "No, na ježdění do Chorvatska to moc není :) A pak samozřejmě poměr cena / úspora. Třeba Hyundai během tohohle měsíce přivede na trh model Ioniq, kterej bude v určitý konfiguraci stát ceníkových 910tKč a vedle toho nabízí velikostí srovnatelnej i30 za 335tKč.
Třikrát vyšší vstupní náklady + prakticky neprodejná ojetina = ekonomický nesmysl.
Zas na druhou stranu ten dojezd, kterej dneska EV mají, už umožňuje jejich praktický nasazení do provozu. To bylo třeba ještě před 20ti rokama sci-fi. Tenkrát ujeli na baterky pár kilometrů a celej rok se nepsalo o ničem jiným, než jakej je to zázrak."
A: "Tak jsem to s tím úzkým hrdlem nemyslel, dlouhá cesta je furt individuálně řešitelná, dejme tomu komplikovanější delšíma přestávkama při dobíjení, ale stejně je vhodné si dát jednou za čas přestávku. Nedávno jsem někde zahlédl i koncept elektromobilu co by se měl dobít za 5 minut na dalších 100km jízdy, příkon na dobíjení měl být asi 300kW. Tak by byla i dlouhá cesta řešitelná. Druhá věc je, že při takovém zacházení půjde baterie do roka do kytek.
Úzké hrdlo které brání reálné náhradě běžných aut elektromobily je, že by nebylo možné reálně uspokojit jejich dobíjení. Průchodnost dobíjecích stanic by byla nedostatečná. Na benzínce doplní auto během 5 minut palivo na dalších 600-800km. I průchodnost výše zmíněné turbodobíjecí stanice by byla maximálně šestinová.
I kdybychom vzali za reálné z6-8násobit počet stání, odběr takových stanic by byl šílený pro distribuční síť, kdy by naprosto náhodně v různých místech sítě naskakovaly odběry v megawattech. To by každou chvíli hrozilo blackoutem.
Nehledě na to, že by zvýšenou poptávku po elektřině nebylo z čeho pokrýt, tím spíš při současných trendech omezování jediných výkonných a stabilních zdrojů které jsou, a to uhlí a jádra.
To je proč mluvím o současné podobě elektromobilů jako o slepé cestě vývoje."
B: "Tomu rozumím. Ale nejsem si jistý, jestli elektromobily, pokud se chytnou, nezmění mj. způsob "čerpání" paliva. Bude to totiž podobné, jako s mobilem. Přes noc na nabíječce a pak celý den v provozu. Takže to úzké hrdlo postihne pouze velmi malou část řidičů, kteří buďto hodně jezdí a nebo jsou lajdáci. A k moři jedině letadlem!"
A: "To taky není tak snadno realizovatelné, cca 40-45% lidí žije v bytech, čili nějaké domácí dobíjení přes noc nepřipadá v úvahu, to samé pro kancelářské firmy. Tím se dost zásadně eliminují možnosti tam, kde by bylo nasazení elektromobilů nejvhodnější = ve městech.
I s tím dobíjením doma by to nebylo tak slavné, naprostá většina RD má tak max 3x25A přípojku, čili nějakých 3x5kW. S tím velkou parádu při nabíjení nenaděláš, s jedním autem v rodině tam nacpeš přes noc tak 100kWh, a to moc na celodenní ježdění není, obzvlášť v zimě. Při dvou autech a víc už je to dost problém. Instalace silnějšího připojení na domech samozřejmě znamená vyšší náklady pro majitele + výrazné posílení místní rozvodné sítě.
A pořád to neřeší potřebu výrazného navýšení stabilních zdrojů elektrické energie v rozvodné síti, řádové navýšení těžby lithia atd. a výroby baterií (netuším jaké jsou zásoby a jak moc je to reálné) a nakonec i otázku bezpečnosti. Poškozená baterie umí udělat docela pěknou paseku, modeláři by mohli vyprávět, stejně jako o počtu nabíjecích cyklů kolik ty baterie skutečně dají.
Ve vzdálenější budoucnosti bude nejspíš všechna auta pohánět elektromotor, ale troufnu si říct že rozhodně ne v kombinaci s baterií či vysokokapacitním kondenzátorem a nabíjením ze sítě, spíš s vlastním malým energetickým zdrojem nezávislým na distribuční síti. Eventuální konkurence by mohl být vodíkový spalovací motor.
Úzké hrdlo které brání reálné náhradě běžných aut elektromobily je, že by nebylo možné reálně uspokojit jejich dobíjení. Průchodnost dobíjecích stanic by byla nedostatečná.
Na benzínce doplní auto během 5 minut palivo na dalších 600-800km. I průchodnost výše zmíněné turbodobíjecí stanice by byla maximálně šestinová. I kdybychom vzali za reálné z6-8násobit počet stání, odběr takových stanic by byl šílený pro distribuční síť, kdy by naprosto náhodně v různých místech sítě naskakovaly odběry v megawattech. To by každou chvíli hrozilo blackoutem.
Nehledě na to, že by zvýšenou poptávku po elektřině nebylo z čeho pokrýt, tím spíš při současných trendech omezování jediných výkonných a stabilních zdrojů které jsou, a to uhlí a jádra.
To je proč mluvím o současné podobě elektromobilů jako o slepé cestě vývoje."
—————
—————
Záznamy: 1 - 1 ze 1
Stavební spoření, hypotéky, úvěry nejen na bydlení, pojistění a investice Přelouč a Pardubice: