DobroDRUH Adam Lelek. Natočil a prodal ČT cestopis nebo freakshow? (recenze)

14.03.2015 08:34

Už jste viděli nový cestopisný seriál samozvaného "dobrodruha" Adama Lelka, který za vaše koncesionářské poplatky koupil a vysílá Česká televize? Pokud ne, zkuste hned druhý díl. Tím prvním se netřeba zdržovat. Ten je úplně bez obsahu. Právě druhý díl ale ukazuje, proč byl první díl tak špatný. Jediný protagonista a "režisér" seriálu se v něm odhaluje se vším všudy.

Produkce a Česká televize

Cestopisy na Českou televizi patří. ČT je vždy vysílala a její diváci (plátci koncesionářských poplatků) je tam rádi sledovali. Hlavně v 90. letech, kdy byl hlad úplně po všem. S nástupem komernční konkurence nicméně jakoby na Kavčích Horách ztratili na celou jednu dekádu odvahu.  Až nyní se ČT začala znovu hledat a opatrně vystrkuje růžky.

Své by o tom mohl vyprávět (a s oblibou vypráví) Dan Přibáň, kterému původně nedokázal nikdo zodpovědný říct, zda v jakém rozsahu od něj Česká televize koupí materiál natočený v Jižní Americe. Nakonec z toho byl veleúspěšný seriál Trabantem Jižné Amerikou a tak se připosraní producenti z ČT rozhodli, že když teď ty cestopisy natočené jeich protagonisty vlastně "zadarmo" tak táhnou, bude dobré nějaké koupit a nasadit do vysílání. Výsledkem interní "strategie" je pro diváka aktuálně právě pseudocestoipis DobroDRUH.

Kdo je Adam Lelek?

Samozvaný dobrodruh Adam Lelek pochází z Náchoda a byť to tak nevypadá, cestování ho už několik let živí. Mezi jeho zdroj obživy patří cestovatelské přednášky na základních školách, kde dětem vypráví svoje příhody z cest. Jak asi taková přednáška může vypadat dokládá právě seriál DobroDRUH. Školáci, kteří byly s rodiči nejdál na Jadranu, samozřejmě jeho prezentaci "exotiky" sežerou se vším všudy. Jak je vnímá učitelský sbor je druhá otázka, nicméně přednáška je zaplacená, obsah hodiny zeměpisu vyřešen, takže who cares?

Adam Lelek jednoduše našel díru na trhu a na tom principielně není nic špatného. Se seriálem ale šlápnul do vlastního hovna. Protože v něm svoje cesty prezentuje v plné nahotě.

DobroDRUH - 2. díl - Papua

Obsah druhého dílu, který má ukázat Lelkovu cestu mezi kanibaly z kmene Korowai se nechtěně stává tragickou parodií a jednoznačnou freakshow. Jak vtipně poznamenává jeden k komentátorů v diskuzi pod videem na webu České televize, Adam Lelek se ukazuje jako "Láďa Hruška cestování." A evidentně mu to nevadí, když je pod seriálem podepsán jako jeho režisér.

Pokud první díl charakterizuje slovo "nuda", pak tady je to "tragédie".

Epizoda odhaluje Lelkovu narcistní zálibu ve vyprázdněné sebeprezentaci. Inu, kde nic není, ani smrt nebere. O co mu jde patrně nejvíc, je vypadat děsně cool a nad věcí. Místo toho ale vypadá jako debil, který především úplně mimo. Ve své parodii na cestopis se nestydí částečně odhalit pozadí svého cestování, tedy domorodce, kteří mu poskytují veškeré zázemí a současně slouží jako nosiči pro jeho zavazadla. Lelek si džunglí vykračuje jenom jenom s batůžkem a důležitě ho přitom snímá kamera, jejímž prostřednictvím "dobrodruh" v converskách neustále upozorňuje diváka na nebezpečí a námahu, které podstupuje.

Vrchol epizody pak přichází ve dvacáté minutě, kdy si Lelek, již zřejmě dostatečně otrávený sám sebou, způsobí zranění, které si diagnostikuje jako naražená žebra a propíchnutou plíci. OMFG!!! Kdo neviděl, ten neuvěří.

Zodpovědnost korporace

V České televizi by se měl někdo zodpovědný, pokud se tam taková osoba vůbec vyskytuje, chytit za rypák a nahlas pojmenovat evidentní průser a říct, že tenhle cestopis je mimo. Podobné dílo by šlo natočit během nedělní vycházky v Šárce nebo o víkendu na Mácháči

Takovéhle seriály si nemůže dovolit veřejnoprávníá instituce, placená z koncesionářských poplatků svých diváků i nediváků, vůbec vysílat. Je to výsměch nejen jim, ale i všem skutečným dobroduhům a cestovatelům.

—————

Zpět

Je to freakshow nebo jsme to prostě jenom nepochopili?

Datum: 18.03.2015

Vložil: Dalibor Kožušník

Titulek: Dobrodruh

Chci reagovat na ty negativní recenze. Mně se pořad líbí. První díl se povedl, byl zajímavý, napínavý i zábavný. Druhý díl byl slabší, protože nebyl splněn plán, ale takový je život. V životě se taky spousta věcí nepovede. Adam si na nic nehraje. Mně se zdá, že by troška skromnosti neškodila. Devadesát procent lidí se do těch končin nikdy nedostane a to jak je natočený Dobrodruh průměrnému člověku určitě postačí a bude dostatečně zajímavý. A to, že je to trochu "amatérské" beru jako velké plus. Aspoň je to o něčem jiném než ty všechny profesionální velkorozpočtové zahraniční cestopisy. Člověk si uvědomí, co všechno se mu může v divočině přihodit a může si vzít ponaučení. Podle mně tolik negativních ohlasů je známkou rozežranosti a rozmazlenosti recenzentů. Jsem velice rád za tento pořad a přeji Adamovi i všem ostatním co se podílejí na Dobrodruhovi hodně úspěchů a spokojených diváků.

Odpovědět

—————

Datum: 27.03.2015

Vložil: jindra

Titulek: Re: Dobrodruh

Vážený pane,problém je v tom,že mnoho recenzentů na podobných cestách bylo, na vlastní náklady, znají jazyky, reálie a fakta,takže můžou kritizovat.Pan Lelek by nemohl dělat ani průvodce houfu německých důchodkyň.Leckteré to znají líp než on.Žádný jen trochu slušný cestovatel by si nedovolil něco takového presentovat a navíc blbnout hlavy dětem ve školách se svými "praktickými informacemi"Zřejmě vyhmátl nějaký slušný grant,kde je podmínka presentace v TV a TV 1 se tímto pořadem pěkně zostudila.

Odpovědět

—————

Datum: 09.04.2015